EU-förordningen om ekodesign för hållbara produkter (ESPR)
EU-förordningen om ekodesign för hållbara produkter är en hörnsten i Europeiska kommissionens strategi för mer miljömässigt hållbara och cirkulära produkter. Den förkortas oftast ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation).
Förordningen är en ramlagstiftning och har ett brett omfattningsområde, bara få produktgrupper är undantagna (till exempel livsmedel, läkemedel och vissa fordon), och gäller oberoende av företagsstorlek.
Ekodesignkrav för olika produktgrupper och mellanprodukter kommer att tas fram av Europeiska kommissionen i delegerade akter. En viktig komponent är krav på att tillhandahålla information via ett digitalt produktpass (DPP). Det är även möjligt att ta fram horisontella krav som gäller för flera produktgrupper.
Förordningen introducerar även nya regleringar gällande förstörelse av osålda konsumentvaror.
Ekodesignförordningen är ett ramverk
Förordningen (EU) 2024/1781, trädde i kraft 18 juli 2024 och är ett ramverk som gör det möjligt för kommissionen att besluta om ekodesignkrav för olika slags produkter.
Förordningen (EU) 2024/1781 (pdf, europa.eu)
Ecodesign for Sustainable Products Regulation (europa.eu)
De specifika kraven på produktnivå beslutas av kommissionen i delegerade akter. Förordningen sätter ramarna för delegeringen till kommissionen, det vill säga vad kommissionen får besluta om och hur kommissionen ska gå till väga vid framtagande av akterna.
De regler som fastslås i de delegerade akterna under förordningen kommer att gälla för alla produkter som släpps ut på EU-marknaden, oavsett om de tillverkas inom eller utanför EU.
Förordningen bygger på ekodesigndirektivet (2009/125/EC), men har utvidgats till att omfatta en större bredd av produkter och fler hållbarhetsaspekter. Förordningen kommer så småningom att helt ersätta, det nuvarande ekodesigndirektivet. Det finns övergångsregler i Ekodesignförordningen som hanterar denna gradvisa övergång.
Ekodesignkrav kan vara relaterade till produktens prestanda (prestandakrav) eller till information som ska följa med produkten (informationskrav). Dessa krav kan bland annat inkludera produktens beständighet, återanvändbarhet, uppgraderingsbarhet och reparerbarhet och förekomst av farliga ämnen och ämnen som påverkar återvinningen. En akt kan antingen vara produktspecifik eller reglera en viss egenskap för en mängd olika produkter, så kallade horisontella krav.
Förutom möjlighet att ställa ekodesignkrav finns också andra bestämmelser i förordningen som handlar om hur informationskrav ska paketeras (i ett digitalt produktpass), information om och förbud mot att destruera osålda varor. Det finns också möjlighet för kommissionen att ställa krav på grön upphandling och att ta fram en ESPR-märkning för produkter för att bland annat visa prestanda i klasser, på liknande sätt som energimärkningen.
Förordningen ger en allmän ram för dessa regler, men vilka specifika krav som kommer att ställas på en produktgrupp fastställs i ett senare skede i produktspecifika akter som beslutas av kommissionen enligt den arbetsplan som tagits fram.
Europeiska kommissionens arbetsplan 2025–2030
För att säkerställa att allmänheten och berörda parter är informerade om vad som planeras enligt ESPR-förordningen, ska kommissionen anta och regelbundet uppdatera arbetsplaner, med listor över produkter för vilka ekodesignkrav kommer att antas och andra åtgärder som kommer att genomföras.
I april 2025 publicerade kommissionen den första arbetsplanen för ESPR och energimärkning med prioriteringar för de kommande fem åren, 2025–2030, med en översyn efter tre år (2028). Första akten, för en produkt reglerad på EU-nivå med ett obligatoriskt digitalt produktpass, beräknas antas i början av 2026. Kraven kommer träda i kraft 18 månader därefter, det vill säga i mitten av 2027.
Arbetsplan för ekodesign för hållbara produkter och energimärkning för 2025–2030 (pdf, europa.eu)
Enligt arbetsplanen kommer kommissionen att anta delegerade akter för fyra grupper av slutprodukter, två grupper av intermediära produkter samt för två horisontella krav under perioden 2025–2030:
Produktgrupp | Typ av produkt eller krav | Årtal för beräknat antagande |
---|---|---|
Järn och stål | Intermediär | 2026 |
Textil/kläder | Slutprodukt | 2027 |
Däck | Slutprodukt | 2027 |
Aluminium | Intermediär | 2027 |
Reparerbarhet | Horisontell | 2027 |
Möbler | Slutprodukt | 2028 |
Madrasser | Slutprodukt | 2029 |
Återvinningsbarhet och återvunnet material för elektrisk och elektronisk utrustning | Horisontell | 2029 |
För produktgrupperna Textil/kläder och Järn och stål har förberedande studier påbörjats:
Energirelaterade produkter
I framtiden kommer energirelaterade produkter, inklusive de som redan regleras enligt ekodesigndirektivet, att regleras enligt ESPR.
De produktförordningar som är framtagna under ekodesigndirektivet gäller fortsatt. Ett flertal pågående arbeten med produktförordningar under ekodesigndirektivet fortsätter inom ramen för ekodesigndirektivet även efter att ekodesignförordningen trätt i kraft.
För mer information se Energimyndighetens webbplats:
Krav på digitala produktpass (DPP)
ESPR inför digitala produktpass för paketering av den information som krävs på grund av ekodesignkrav om information. Produktpass krävs för produktgrupper för vilka en delegerad akt utarbetats. I ESPR definieras de ekonomiska aktörer som måste tillhandahålla ett sådant digitalt tillgängligt produktpass i visst format. Det tekniska formatet bestäms av kommissionen. Produkten ska, om sådana krav ställs i akten, ha en väl synlig etikett med QR-kod som leder till produktpasset. Etiketten ska även vara synlig vid distansförsäljning. Ansvariga aktörer för att ett sådant produktpass tillhandahålls är tillverkaren om produkten tillverkas i EU eller importören om produkten tillverkas utanför EU. Produktpassen ska innehålla information om ekodesignkraven och följa med produkten längs hela dess livscykel. Kommissionen ska därutöver inrätta en webbportal för produktpass som gör det möjligt för berörda parter att söka efter och jämföra information som ingår i produktpassen. Även tullen är inkluderad i detta genom att göra viss kontroll av produktpass vid import av varor.
Produktpasset syftar till att öka spårbarheten och underlätta en cirkulär ekonomi genom att tillverkaren delar med sig av olika hållbarhetsdata för sina produkter.
Produktpasset är ett viktigt verktyg för att göra information tillgänglig för aktörer längs hela värdekedjan. Vilken information som ska finnas i produktens digitala produktpass och vem som ska ha tillgång till vilken information bestäms även de i de produktspecifika delegerade akterna.
Ekodesignforum
För att säkerställa att det genomförs ett korrekt samråd med alla berörda parter vid framtagande av en produktspecifik akt eller en horisontell akt, har kommissionen inrättat ett ekodesignforum. Forumet är en expertgrupp med deltagande av experter som utsetts av medlemsstaterna samt andra berörda parter. Dessa andra berörda parter är ofta representanter från näringslivet.
Ekodesignforumet ska bland annat bidra till att
- utarbeta krav på ekodesign
- utarbeta arbetsplaner
- bedöma förbud mot förstörelse av osålda konsumentprodukter.
Kommissionen har även inrättat en expertgrupp för medlemsstaterna som en undergrupp till ekodesignforumet, bestående av experter som utsetts av medlemsstaterna.
Osålda konsumentprodukter
Idag förstörs okända mängder osålda konsumentprodukter varje år. Det kan exempelvis röra sig om produkter som aldrig saluförts utan förvarats på lager eller produkter som konsumenter har returnerat. Att produkter produceras och transporteras för att sedan förstöras utan att någonsin ha använts är inte en effektiv användning av resurser utan leder till en onödig påverkan på miljö och klimat.
I Ekodesignförordningen finns bestämmelser som rör osålda konsumentprodukter och som syftar till att förhindra förstörelse av dessa. Förstörelse innebär att avsiktligt skada eller kassera en produkt som avfall, med undantag för förberedelse för återanvändning, rekonditionering eller återtillverkning.
Det finns dels informationskrav som gäller för förstörelse av alla osålda konsumentprodukter, dels ett förbud mot att förstöra osålda kläder och skor. Kommissionen har mandat att utvidga förbudet till fler konsumentprodukter än kläder och skor, men till en början gäller alltså det uttryckliga förbudet enbart för kläder och skor med vissa undantag. För andra konsumentprodukter är det enbart krav på redovisning av förstörelse.
Informationskrav för förstörelse av osålda konsumentprodukter
Stora och medelstora företag som förstör osålda konsumentprodukter ska årligen informera om detta på företagets webbplats.
För stora företag gäller att informationen första gången ska omfatta konsumentprodukter som kasserats under hela det föregående räkenskapsår som inträffar efter ekodesignförordningens ikraftträdande. Ekodesignförordningens ikraftträdande är 18 juli 2024. För medelstora företag gäller kravet från och med den 19 juli 2030. Mikroföretag och små företag är undantagna från kravet.
Informationen ska innehålla en redogörelse för vilka produkter som har destruerats och hur stora volymer det rör sig om samt varför produkterna destrueras. Dessutom ska det finnas en redogörelse som beskriver vilka åtgärder som vidtagits för att förhindra att osålda konsumentprodukter destrueras.
Kommissionen har mandat att via en genomförandeakt fastställa mer specifika detaljer och formatet för informationen. En sådan akt planeras att beslutas under 2025, och kommissionens avsikt är den ska börja gälla 12 månader efter att den antagits. Det innebär att de företag som är först ut att behöva informera inte kommer att ha hela bilden vad som ska rapporteras och i vilket format. Alla berörda myndigheter, inklusive Naturvårdsverket, är medvetna om att rapporteringen innan kommissionens detaljerade riktlinjer träder i kraft med nödvändighet måste vara av förenklat slag.
Förbud mot att förstöra osålda konsumentvaror
Från och med 19 juli 2026 gäller ett förbud för stora företag att förstöra konsumentprodukter som är kläder, textila accessoarer och skor. För medelstora företag gäller förbudet från och med den 19 juli 2030. Mikroföretag och små företag är undantagna från förbudet.
På samma sätt som för informationskraven har kommissionen mandat att vidareutveckla dessa regler. Det sker via att kommissionen beslutar om en delegerad akt som ska fastställa undantag från förbudet mot förstörelse av osålda konsumentprodukter om det är lämpligt av bland annat hälso-, hygien- och säkerhetsskäl. En sådan akt planeras under 2025. Liksom för informationskraven gäller därmed en viss osäkerhet om vad som är förbjudet att förstöra innan kommissionen fastställt relevanta undantag, vilket berörda myndigheter är medvetna om.
Lämna synpunkter vid framtagandet av akter kopplade till Ekodesignförordningen
I samråden får du möjlighet att lämna synpunkter vid framtagandet av olika akter och andra aktuella frågor inom Ekodesignförordningen. Det är viktigt att all information kommer fram i samrådet innan beslut fattas. Samråden är offentliga, vilket innebär att alla som vill kan lämna synpunkter.
Aktuella samråd inom Ekodesignförordningen
Certifiering av DPP tjänsteleverantörer
Det pågår ett samråd gällande behovet av ett certifieringssystem för tjänsteleverantörer av digitala produktpass tjänster.
Digital product passport – rules for service providers
Sista datum för att lämna synpunkter är 1 juli 2025.
Osålda konsumentprodukter
Det pågår ett samråd gällande bland annat format för informationskrav för förstörelse av osålda konsumentprodukter.
Sustainable products – disclosure of information on unsold consumer products
Sista datum för att lämna synpunkter är 10 juli 2025.
Grön upphandling
Kommissionen kan ställa krav på grön upphandling i en produktspecifik akt. Det innebär att kommissionen i akten bestämmer att upphandlande myndigheter bara får upphandla produkter med viss hållbarhetsprestanda. Det är inte tydligt i Ekodesignförordningen hur sådana potentiella krav på grön upphandling ska utformas, men sannolikt krävs att det går att mäta viss prestanda så att det går att gradera produkter mot varandra, exempelvis vad gäller energiförbrukning, innehåll av återvunnen råvara eller liknande.