Inrikes transporter, utsläpp av växthusgaser

Granskad: ‎den ‎18‎ ‎juni‎ ‎2025

Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter svarar för en dryg tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Enligt preliminär statistik för 2024 var det den sektor som hade de högsta utsläppen. Sedan 1990 har utsläppen minskat med 13 procent. Huvuddelen, 94 procent, av växthusgasutsläppen kommer från vägtrafiken, där utsläpp från personbilar dominerar.

      Stor utsläppsökning under 2024

      Utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter ökade med 22 procent, vilket motsvarade 3 miljoner ton koldioxidekvivalenter, 2024 jämfört med 2023. Utsläppen från vägtrafiken ökade med 24 procent samtidigt som utsläppen från inrikes flyg och sjöfart minskade med 9 respektive 5 procent.

      Faktorer som påverkar utsläppen från vägtrafiken är trafikens omfattning (trafikarbetet), användningen av biodrivmedel, fordonens energieffektivitet och elektrifieringen av fordonsflottan.

      Den främsta orsaken till de ökade utsläppen från vägtrafiken under 2024 är den sänkta reduktionsplikten. Den 1 januari 2024 sänktes reduktionsplikten från 30,5 till 6 procent för diesel och från 7,8 till 6 procent för bensin. Detta medförde att den totala användningen av biodrivmedel i vägtrafiken halverades trots att användningen av rena biodrivmedel, främst HVO100, fördubblades. Användning av fossil diesel i vägtrafiken ökade samtidigt med 37 procent mellan 2023 och 2024. Motsvarande siffra för bensin var 6 procent.

      Sänkningen av reduktionsplikten och skattesänkningen för diesel från den 1 januari 2024 medförde att priset på framför allt diesel sänktes kraftigt.

      De totala trafikarbetet (trafiken) ökade med 1,3 procent 2024 jämfört med 2023 samtidigt som trafiken med laddbara fordon (elfordon och laddhybrider), ökade med 28 procent. Andelen av det totala trafikarbetet som utfördes med el var 14 procent under 2024.

      En övergripande analys av utsläppen från vägtrafiken 2024 visar att elektrifieringen av fordonsflottan bidrog till en minskning av utsläppen med knappt 0,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter, samtidigt som den sänkta reduktionsplikten bidrog till en utsläppsökning på nästan 3,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter. En liten trafikökning bidrog till en viss ökning av utsläppen samtidigt som något effektivare bränslefordon bidrog till en viss minskning. Sammantaget blev utsläppen drygt 3 miljoner ton koldioxidekvivalenter högre jämfört med 2023.

      Utsläppen ska enligt etappmålet för inrikes transporter (exklusive inrikes flyg) minska med minst 70 procent till 2030 jämfört 2010. Utsläppen har minskat med 20 procent mellan 2010 och 2024.

      En stor ökning av utsläppen från personbilar 2024

      Utsläppen från personbilar uppgick till 9,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter 2024 vilket var en ökning med cirka 1,5 miljoner ton jämfört med 2023. Under 2024 var personbilstrafiken 1,7 procent högre än under 2023.

      Utsläppen från personbilstrafiken ökade trots att trafiken med laddbara bilar ökade med 28 procent under 2024. Anledningen är den sänkta reduktionsplikten.

      Under pandemiåret 2020, minskade personbilstrafiken med drygt 6 procent. Sedan dess har den ökat men ännu inte nått upp till samma nivå som före pandemin.

      Koldioxidutsläppen för nya personbilar var i snitt 61 g/km under 2023 och minskade något till 59 g/km under 2024. Andelen laddbara personbilar i fordonsflottan ökar från år till år men ökningen saktade in något under 2024. Under 2024 stod laddbara bilar för 16 procent av personbilstrafiken jämfört med 13 procent 2023.

      Utsläppen från tunga fordon ökar kraftigt

      Utsläppen av växthusgaser från tunga lastbilar ökade från mitten av 1990-talet fram till den ekonomiska nedgång som inträffade vid finanskrisen 2007–2008. Utsläppen nådde sin högsta nivå år 2007, för att sedan minska under majoriteten av de efterföljande åren. Historiskt har utsläppen minskat främst till följd av att andelen biodrivmedel i dieseln ökat samt för att fordonen har blivit mer energieffektiva. Det senare är delvis ett resultat av striktare utsläppskrav inom EU.

      Utsläppen av växthusgaser från tunga lastbilar var 3,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2024. Trots att den tunga lastbilstrafiken minskade med drygt 1 procent år 2024 jämfört med 2023, ökade utsläppen med 36 procent motsvarande 1 miljon ton koldioxidekvivalenter. Orsaken är att inblandningen av biodrivmedel i diesel minskade kraftigt mellan 2023 och 2024 på grund av den sänkta reduktionsplikten. Den tunga lastbilsflottan består till 95 procent av diesellastbilar.

      Stor utsläppsökning från lätta lastbilar trots oförändrad trafik

      Utsläppen av växthusgaser från lätta lastbilar var 1,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2024, vilket var 82 procent högre än 1990.

      Utsläppen från lätta lastbilar ökade mellan 2000 och 2011. Därefter har utsläppen, fram till och med 2023, haft en svagt minskande trend. Utsläppsminskningen beror främst på en ökad inblandning av biodrivmedel i diesel och ökad energieffektivitet i fordonen. Det senare är delvis ett resultat av striktare utsläppskrav inom EU.

      Jämfört med 2023 ökade utsläppen från lätta lastbilar med 35 procent under 2024, samtidigt som den lätta lastbilstrafiken var oförändrad.

      Av de lätta lastbilarna är 86 procent dieseldrivna. Eftersom andelen biodrivmedel i diesel minskade kraftigt mellan 2023 och 2024, ökade utsläppen trots oförändrad trafik. Elektrifieringen av lätta lastbilar har inte tagit fart på samma sätt som i personbilsflottan. Under 2024 stod laddbara fordon för 2,3 procent av trafiken med lätta lastbilar, vilket var en ökning med 1 procent jämfört med 2023.

      Utsläppen från inrikes sjöfart minskade något under 2024

      Utsläppen från inrikes sjöfart har ökat sedan 1990, men utsläppen har varierat mellan åren. Mellan 2018 och 2020 minskade utsläppen på grund av att flytande naturgas (LNG) delvis ersatte olja som bränsle. I och med Rysslands krig mot Ukraina steg gaspriserna och förbrukningen av LNG minskade med 66 procent mellan 2021 och 2023 och ersatts av olja. Mellan 2023 och 2024 minskade utsläppen från inrikes sjöfart med 5 procent. Orsaken är att användningen av LNG åter ökade och ersatte olja.

      Utsläppen från inrikes flyg fortfarande lägre än före pandemin

      Utsläppen från inrikes flyg minskade med 7 procent under 2024 jämfört med 2023 på grund av minskat resande. Utsläppen som minskade kraftigt under pandemin, med start redan 2019, ligger nu ungefär 36 procent lägre än utsläppen före pandemin.

      Slutlig statistik för 2024 publiceras i december 2025

      Naturvårdsverket ansvarar för att publicera Sveriges årliga officiella utsläppsstatistik som används för att följa upp klimatmålen som fastställts internationellt, inom EU och nationellt för Sverige. Utsläppen för 2024 är preliminära och kommer att uppdateras. Den slutgiltiga officiella statistiken för 2024 publiceras i december 2025.

      Detaljerad slutlig statistik om Sveriges växthusgasutsläpp (scb.se)

      Så beräknas preliminär statistik för Sveriges territoriella utsläpp

      ANSVARIG MYNDIGHET

      • Naturvårdsverket

      Läs mer

      Statistik per sektor