Svaveldioxid, utsläpp till luft, internationellt flyg och sjöfart

Granskad: ‎den ‎11‎ ‎december‎ ‎2025

Svaveldioxidutsläpp från bränsle som tankas i Sverige och används till utrikes flyg och sjöfart har varierat mycket genom åren. Sjöfarten står för den största delen av dessa utsläpp.

      Stor källa till utsläpp av svaveldioxid till luft

      Internationellt flyg och sjöfart ger upphov till betydande utsläpp av svaveldioxid (SO2). Dessa utsläpp omfattas för närvarande inte av några nationella åtaganden om utsläppsminskningar och räknas därför inte in i de nationella utsläppen vid rapportering till FN:s luftvårdskonvention och till EU. Däremot redovisas de separat varje år.

      Utsläppen av svaveldioxid från bränsle som används till utrikes flyg och sjöfart bidrar till betydligt större utsläpp än det inhemska flyget och sjöfarten. De aggregerade utsläppen av svaveldioxid från internationella transporter uppgick till drygt 4,2 kiloton år 2024, vilket är en nedgång med 49 procent jämfört med föregående år. 

      Flera orsaker bakom årliga variationer av utsläppen

      Svavelutsläppen från internationell sjöfart har fluktuerat mycket sedan 1990 och det finns flera förklaringar till det. Utsläppen som redovisas i denna statistik omfattar utsläpp från bunkerolja som köpts i Sverige och används för internationella destinationer (exklusive fiske). 

      Fartyg i internationell trafik som kör till och från svenska hamnar kan bunkra både i Sverige och utomlands. Vissa år bunkrar fartygen mer i Sverige än utomlands och andra år kan det vara tvärtom. Det gör att utsläppen av svaveldioxidutsläppen kan variera en del från år till år, trots att trafiken är ungefär lika stor.

      En annan orsak till att utsläppen av svaveldioxid kan variera i mängd mellan olika år, är att fartygsbränslen finns i många varianter med olika mycket svavelinnehåll. I Östersjön, Nordsjön samt engelska kanalen är det bara tillåtet att köra med ett lågsvavligt bränsle. Men många fartyg som kör till och från destinationer utanför Östersjön, Nordsjön samt engelska kanalen bunkrar även bränsle med hög svavelhalt i Sverige. Eftersom dessa bunkringsmängder kan variera en del från år till år så varierar även utsläppen av svaveldioxid från utrikes sjöfart.

      Minskade SO2-utsläpp från bränsle till flyg och sjöfart

      Största delen av SO2-utsläppen kommer från sjöfartsbränsle, som stod för cirka 86 procent av de totala utsläppen år 2024. Utsläppen har minskat med 89 procent sedan 1990, framför allt pga. striktare lagstiftning om svavelinnehåll i sjöfartsbränsle.

      Andelen SO2-utsläpp från internationell luftfart är relativt liten (fjorton procent eller cirka 0,6 tusen ton) år 2024. Utsläppen har ökat med 11 procent sedan 1990 till följd av ökad aktivitet. Mellan 2023 och 2024 minskade i stället utsläppen med 14 procent.

      ANSVARIG MYNDIGHET

      • Naturvårdsverket

      Mer information om utsläppsiffrorna

      De metoder som används vid sammanställningen av utsläppssiffrorna finns beskrivna i Sveriges Informative Inventory Report. Där finns också en analys av utsläppstrenderna sedan 1990.

      Läs mer