Tillsynsvägledning

Tillsyn enligt miljöbalken

Inspektörer utövar tillsyn i en fabrikslokal

Planer för tillsynsvägledning enligt miljöbalken

Granskad: ‎den ‎12‎ ‎maj‎ ‎2025

Naturvårdsverket, Folkhälsomyndigheten, Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket och Kemikalieinspektionen ska enligt miljötillsynsförordningen ha planer för sin tillsynsvägledning. Planerna ska omfatta två år och de ska ta hänsyn till den nationella strategin för tillsyn enligt miljöbalken. Myndigheter ska aktivt verka för samordning och samverkan i frågor om tillsynsvägledning.

Prioriteringar i planerna utgår främst från den nationella strategin för tillsyn enligt miljöbalken, nya och förändrade regelverk samt behov hos tillsynsmyndigheterna.

På den här sidan kan du hitta planer för tillsynsvägledning och läsa mer om hur myndigheterna gör när vi tar fram våra planer.

Plan för Naturvårdsverkets tillsynsvägledningsplan 2024–2025 (pdf)

Plan för Havs-och vattenmyndighetens tillsynsvägledning 2024-2025 (havochvatten.se)

Plan för Kemikalieinspektionens tillsynsvägledning 2022–2025 (kemi.se)

Plan för Folkhälsomyndighetens tillsynsvägledning 2024–2025 (folkhalsomyndigheten.se)

Plan för Jordbruksverkets tillsynsvägledning 2024-2025 (jordbruksverket.se)

En gemensam process

Tillsynsrådet är ett samverkans- och samrådsorgan för myndigheter som arbetar med tillsynsvägledning och tillsyn enligt miljöbalken. Inom rådet har en gemensam arbetsprocess tagits fram för hur myndigheterna ska samverka när planer för tillsynsvägledning tas fram och hur de ska ta hänsyn till den nationella tillsynsstrategin.

Så här ser processen ut i de olika stegen:

  1. Intern kartläggning av behov 
  2. Insamling av målgruppernas behov och synpunkter
  3. Intern analys och prioritering av tillsynsvägledningsaktiviteter
  4. Samordning av planerade aktiviteter mellan myndigheterna
  5. Beslut och återkoppling

När vi kartlägger vilka behov som finns av tillsynsvägledning utgår vi bland annat från de lägesbilder som tas fram inom den nationella strategin. När vi samlar in målgruppernas synpunkter och behov brukar vi ha en gemensam enkät. Sedan gör respektive myndighet sin egen interna analys och prioritering, här väger fokusområdena i den nationella tillsynsstrategin tungt. Innan respektive myndighet fattar beslut om sin plan så samordnar vi våra aktiviteter.

Syftet med att samordna arbetet med planer för tillsynsvägledning är att det ger möjlighet till samverkan kring olika tillsynsvägledande aktiviteter. Ett exempel på samverkan är att vi ordnar en gemensam utbildning eller tillsynskampanj inom ett område. Ytterligare exempel är att myndigheterna kan samordna kommunikationen till gemensamma målgrupper samt anpassa tillsynsvägledningen tidsmässigt mellan olika sakområden.

Utgångspunkter för god tillsynsvägledning

Tillsynsrådet har beskrivit vilka fem egenskaper som karaktäriserar god tillsynsvägledning:

  • Planerad: Tillsynsvägledningen bedrivs regelbundet och systematiskt med utgångspunkt från vad som är prioriterat på nationell och regional nivå.
  • Koordinerad: Tillsynsvägledningen anpassas tidsmässigt mellan olika sakområden eftersom målgruppen kan vara densamma.
  • Tydlig: Den tillsynsvägledande myndigheten visar tydligt hur den prioriterar sin tillsynsvägledning och varför.
  • Kommunikativ: Tillsynsvägledningen förmedlas på det sätt som bäst bidrar till att utveckla tillsynen.
  • Tillgänglig: Både skriftlig och muntlig tillsynsvägledning går lätt för mottagaren att få tag på och förstå.